Er zijn veel verschillende doelen waarvoor een taxatierapport nodig is

  • Verkrijgen hypothecaire financiering
  • Aankoop beslissing/ verkoopbeslissing
  • Verbouwing (waarde voor en na verbouw)
  • Oversluiting hypotheek
  • Boedelscheiding
  • Marktwaarde in verhuurde staat
  • Marktwaarde bij een nalatenschap

Daarnaast zijn er nog verschillende soorten waarderingen mogelijk. De verkoopwaarde is een heel andere waarde dan de executiewaarde. En de executiewaarde is weer anders dan de herbouwwaarde. Sinds 1 januari 2013 is de marktwaarde de basis voor de hypotheekverstrekker. Dus als u een taxatie nodig heeft voor de financiering van uw woning, wordt in het taxatierapport de marktwaarde vermeld. De executiewaarde maakt niet langer onderdeel uit van een taxatierapport waarbij de marktwaarde wordt bepaald.

Voor de taxateur is het daarom van essentieel belang om bij het verstrekken van de opdracht op de hoogte te zijn van het doel van de taxatie. Met ons team van ervaren Register Makelaar Taxateurs zijn we in staat om een betrouwbaar taxatierapport dat aan alle eisen voldoet binnen enkele werkdagen voor u te verzorgen. Bij een taxatie hebben wij standaard de onderstaande stukken nodig:

Grondgebonden woning

  • Akte van levering/ bewijs van eigendom
  • Eventueel recente koopakte (als het een nieuwe aankoop betreft)

Appartementsrecht

  • Akte van levering/ bewijs van eigendom
  • Akte van splitsing
  • Meest recente notulen
  • Meest recente balans
  • Meest recente jaarrekening van de VvE
  • Meerjaren onderhoudsplan
  • Eventueel recente koopakte (als het een nieuwe aankoop betreft)

Verplichte bijlage bij erfpacht

  • Akte van uitgifte in erfpacht
  • Algemene erfpachtvoorwaarden

Wilt u een taxatieopdracht door ons laten uitvoeren? Vul het contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op.